پناهندگی در برزیل
پناهندگی در برزیل
این مقاله جهت آشنایی شما عزیزان همیشه همراه سایت موسسه ملک پور نوشته و تقدیم شما عزیزان میگردد و قصد دارد، پناهندگی در برزیل را بیان نماید. قانون اساسی کشور برزیل، موضوع اعطای پناهندگی به بیگانگان را فراهم کرده است، در حالی که یک قانون ایالتی، مسائل کلی مربوط به مهاجرت از جمله پناهندگی را تنظیم میکند. یک شورای ملی وابسته به وزارت کار که مسئول هماهنگی فعالیتهای مهاجرت در کشور است، مقرراتی که مستلزم دریافت وضعیت پناهدگی در برزیل است را وضع کرده است.
بر اساس مطالعهای که توسط موسسه جناب آقای ملک پور، در قواعد مربوط به پناهندگی در برزیل صورت پذیرفت، قانون فدرال از سال ۱۹۹۷ مکانیزمی برای اجرای قانون پناهندگی مصوب سال ۱۹۵۱ در کشور بزریل را تعریف کرده است و یک کمیته ملی، زیرمجموعه وزارت دادگستری، برای سر و کار داشتن با مسائل پناهندگان ایجاد کرده است.کمیته مذکور، در چارچوب اختیاراتش، برای درخواست و پردازش؛ درخواست های پناهندگی، قواعد و اصولی را بیان نموده است. در صورتی که پناهندگان، شرایط خاصی را به دست آورند؛ دسترسی به اقامت دائم و تابعیت کشور برزیل برای آنها امکان پذیر است ولی قانون و مقررات کشور برزیل هیچ روش مشخصی برای ادغام مهاجران با جامعه ارائه نمیدهد. مقامات محلی و دولتی هیچ نقش در امور مربوط به مهاجرت نداشته و اجرای مقررات مربوط به مهاجرت تحت صلاحیت قانونی اداره پلیس فدرال است.
۱-خط مشیها و روشهای asylum ( پناهندگی در خاک)
الف-قانون اساسی
اعطای پناهندگی، یک اصل شناخته شده در قانون اساسی کشور برزیل است. ماده ۴ قانون اساسی این کشور مقرر میدارد: روابط بینالمللی کشور برزیل تابع ترویج حقوق بشر، هماهنگی میان مردم برای توسعه انسانیت و اعطای پناهندگی سیاسی است.
ب-اجرای قوانین مهاجرت
دپارتمان پلیس فدرال که وابسته به وزارت دادگستری است مرجع صالح برای اجرای قوانین مربوط به تابعیت، مهاجرت و بیگانگان است.
ج-وضعیت حقوقی بیگانگان در برزیل
قانون شماره ۶۸۱۵ مصوب ۱۹ اوت سال ۱۹۸۰، وضعیت حقوقی بیگانگان در کشور برزیل را تعریف کرده و شورای ملی مهاجرت را ایجاد کرده است. ماده ۲۸ قانون اخیرالذکر مقرر میدارد: هر فرد خارجی که به عنوان پناهنده سیاسی وارد خاک کشور برزیل میشود، میبایست؛ تمام وظایفی که به موجب حقوق بینالملل و همچنین قوانین فعلی داخلی و دیگر وظایفی که دولت برزیل ایجاد کرده را رعایت کند. شخص پناهنده نمیتواند بدون مجوز صریح دولت برزیل این کشور را ترک کند. پناهندهای که وضعیت پناهندگی خود را انکار کند، مجاز نیست که دوباره به کشور داخل شود. فرمان شماره ۸۶۷۱۵ در تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۱۹۸۱، قانون شماره ۶۸۱۵ را تنظیم کرد. به موجب ماده ۵۶ این فرما؛ شخصی که یکبار پناهندگی به او اعطاء میشود، وزارت دادگستری فدرال باید شرایط اقامت آن فرد را در برزیل ازجمله؛ مدت زمان اقامت و در صورت امکان، دیگر شرایطی که به موجب حقوق بینالملل و حقوق داخلی که در حال حاضر قدرت اجرایی دارند، بر وی اعمال میشوند را مشخص کند. گزارش، باید به منظور ثبت نام، به دپارتمان پلیس فدرال فرستاده شود. پناهندهای که قصد خروج ازکشور را دارد و میخواهد دوباره، بدون اینکه وضعیت پناهندگی خود را انکار کند؛ وارد کشور شود، میبایست از طریق وزارت دادگستری فدرال، از وزیر دادگستری مجوز بگیرد. شخص بیگانه که قصد اقامت دائم یا موقت در برزیل را دارد و یا اینکه قصد دارد عنوان پناهنده داشته باشد؛ باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ ورود به کشور یا اعطای پناهندگی در دپارتمان پلیس فدرال ثبت نام کرده و پس از انگشت نگاری، مقررات فرمان شماره ۸۶۷۱۵ را رعایت کند. در طول فرآیند ثبت نام، شخص بیگانه باید یک سند مسافرت حاضر کند که او را معرفی کند و یک کپی از فرم درخواست ویزای کنسولی برزیل و در جاییکه ویزا در حال تغییر است، یک گواهی کنسولی از کشور متبوع خود ارائه دهد.
موسسه ملک پور هیچگونه خدمات و مشاوره ای در زمینه ی پناهندگی انجام نمیدهد و این مقاله تنها جهت اطلاع و آگاهی عموم از مضرات و خطرات پناهندگی میباشد.
اطلاعات زیر باید در ثبت نام شخص خارجی، ثبت شود:
– نام و نسب
– شهرستان و کشور محل تولد
– ملیت
– تاریخ تولد
– جنسیت
– وضعیت تاهل
– شغل و میزان تحصیلات
– محل و تاریخ ورود به برزیل
– نوع و تعداد سند مسافرت
– تعداد و طبقه بندی ویزای کنسولی و تاریخ و محل صدور آن
– وسایل حمل و نقل مورد استفاده برای ورود به کشور
– اطلاعات مربوط به همراه افراد زیر سن قانونی مانند محل اقامت، شغل و تحصیلات
ثبت نام، تنها پس از تایید ورود قانونی بیگانه به کشور؛ پس از صدور ویزای کنسولی، معتبر خواهد بود. در صورتی که هر گونه اطلاعات شخص، در مورد وضعیت مدنی وی، در اسناد و مدارک ارائه شده حذف گردد؛ شخص باید یک گواهی تولد یا ازدواج، گواهی کنسولی یا حکم قضایی ارائه دهد.
د-کنوانسیون پناهندگی سیاسی، دیپلماتیک و ارضی
کشور برزیل از جمله کشورهای امضاکننده کنوانسیون سازمان کشورهای آمریکایی بر پناهندگی سیاسی، دیپلماتیک و ارضی است. فرمان شماره ۱۵۷۰ مصوب ۱۳ آوریل سال ۱۹۷۳، پناهندگی سیاسی کنوانسون را اعلام کرده و فرمان شماره ۴۲۶۲۸ مصوب ۱۳ نوامبر سال ۱۹۵۷، پناهندگی دیپلماتیک کنوانسیون را اعلام کرده و فرمان شماره ۵۵۹۲۹ مصوب ۱۴ آوریل سال ۱۹۶۵، پناهندگی ارضی کنوانسیون را اعلام کرده است.
کنوانسون پناهندگی سیاسی به شرح زیر است:
پناهندگی سیاسی به عنوان نهادی از خصوصیت و شخصیت انسان دوستانه، منوط به معامله به مثل نیست. هر انسانی ممکن است، صرف نظر از تابعیتش، به حمایت آن ( پناهندگی ) بدون تعصب به تعهدات پذیرفته شده توسط دولتی که به آن تعلق دارد؛ متوسل شوند. با وجود این، ایالاتی که پناهندگی سیاسی را به رسمیت نمیشناسند، به استثنای محدودیتها و خصوصیاتش، میتوانند آن را در کشورهای خارجی، تنها به روش و محدودیتهایی که آنها پذیرفتهاند، اعمال کنند.
هنگامی که خروج یک نماینده دیپلماتیک به دلیل مباحثی که ممکن است در برخی موارد پناهندگی سیاسی ناشی شود، در خواست شود؛ نماینده دیپلماتیک باید توسط دولتش جایگزین شود و خروج او نباید به عنوان نقض روابط بینالمللی دو کشور تعیین شود. کنوانسیون پناهندگی دیپلماتیک به شرح زیر است:
هر کشوری حق اعطای پناهندگی را دارد؛ منتها موظف به انجام آن و یا موظف به ارائه دلایل رد آن نیست. اعطای پناهندگی به اشخاصی که در زمان درخواست پناهندگی، تحت کیفرخواست یا محاکمه برای جرائم عمومی باشند یا توسط دادگاههای معین به اعدام محکوم شده باشند و فراریان از نیروی زمینی، دریایی و هوایی، معتبر نیست مگر اینکه دلیل درخواست پناهندگی، به وضوح ماهیت سیاسی داشته باشد. پناهندگی ممکن است اعطاء نشود، جز در موارد ضروری و در بازده زمانی که پناهنده مجبور است با تضمینی که حکومت دولت ارضی ( سرزمینی ) به وی میدهد و با این هدف که زندگی، آزادی و تمامیت شخصی وی در معرض خطر نباشد و یا امنیت وی از طرق دیگر تضمین شود، کشور را ترک کند. موارد ضروری عبارتند از اینکه فرد توسط افراد یا جنایتکاران یا باندهایی که مقامات کنترل آنها را از دست دادهاند و یا خود مقامات، در خطر باشد و یا اینکه شخص به دلیل آزار و اذیتهای سیاسی از زندگی و آزادی محروم باشد و نمیتواند امنیت خود را با هر روشی تامین کند. اگر مورد ضرورت اتفاق بیفتد، دولت اعطاء کننده پناهندگی، درجه فوریت و ضرورت آن را تعیین مینماید.
مقررات مربوط به کنوانسیون پناهندگی سرزمینی به شرح زیر است:
هر کشوری حق دارد شخص خارجی را به قلمرو خود اضافه کند تا جاییکه اعمال این حق موجب شکایت بخشی از یک کشور دیگر نشود. هیچ کشوری ملزم نیست که افرادی را که به دلیل سیاسی یا جرم مورد آزار و اذیت هستند را به کشور دیگر تسلیم کند و یا او را از کشور خود اخراج کند. هیچ کشوری نمیتواند به موجب تعهدات خود، هرگونه تمایزی در قوانین و مقررات مربوط به اشخاص بیگانه خود یا اعمال اداری خود، انجام دهد صرفاً به این دلیل که آنها پناهنده سیاسی هستند. هیچ کشوری حق ندارد که درخواست کشور دیگر مبنی را بر محدود کردن آزادی تجمع یا انجمن پناهندگان سیاسی زمانی که قوانین داخلی کشور دوم این حق را به بیگانگان در خاک کشور خود بدهد مگر اینکه هدف از چنین تجمعی ، استفاده از زور یا خشونت علیه کشور درخواست کننده باشد.
به درخواست یک دولت مشتاق، دولتی که پناهندگی سیاسی اعطاء کرده است میبایست یک گام جهت ایجاد فاصله معقولی از مرزهای خود با پناهندگان سیاسی که رهبران بدنام یک جنبش ویرانگر هستند و همچنین کسانی که مدارکی وجود دارد که متمایل هستند به آنها بپیوندند، ایجاد نمایند. تعیین این فاصله معقول به نظر مقامات دولت اعطاءکننده پناهندگی بستگی دارد.
۲- خط مشیها و روشهای refugee( پناهندگی در سفارت )
الف-قانون وضعیت پناهندگی
برزیل در سال ۱۹۶۰ مقرراتی برای موافقت با کنوانسیون پناهندگی مصوب سال ۱۹۵۱ که برزیل آن را در ۱۵ جولای سال ۱۹۵۲ امضاء کرده بود، به تصویب رساند. در سال ۱۹۷۲، بزریل قانون تصویب پروتکل سال ۱۹۶۷ مربوط به پناهندگان را به تصویب رساند. در ۲۲ جولای سال ۱۹۹۷، برزیل قانون شماره ۹۴۷۴ را اعلام و منتشر نمود که در آن مکانیزمی برای اجرای کنوانسیون و پروتکل تعریف نمود و طی آن کمیته ملی پناهندگان را ایجاد در آن صلاحیت و ساختار عملکردی آن را مشخص نمود. مطابق با قانون شماره ۹۴۷۴، تفسیر احکام آن باید در هماهنگی با اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون و پروتکل و هرگونه ابزار بینالمللی که دولت برزیل آن را امضاء کرده است؛ باشد.
۱-تعریف پناهنده
قانون شماره ۹۴۷۴، اصطلاح پناهنده را به عنوان شخصی معرفی مینماید که:
۱٫۱-به دلیل ترس موجه ناشی از آزار و اذیت به دلایل، نژادی، مذهبی، ملیت، گروه اجتماعی یا عقاید سیاسی؛ خود را در خارج از کشور متبوع خود مییابد و نمیتواند یا تمایلی به پناه در آن کشور ( کشور متبوع ) ندارد.
۲٫۱-تابعیتی ندارد و به دلایلی که در مورد قبل بیان شد؛ نمیتواند یا تمایلی ندارد که به کشوری که یکبار اقامت عادی و همیشگی داشته بازگردد.
۳٫۱-با توجه به نقض گسترده و جدی حقوق بشر، موظف است که کشور متبوع خود را ترک و به یک کشور دیگر پناهنده شود.
۲-وضعیت اعضای خانواده پناهنده
مطابق با قانون شماره ۹۴۷۴، اثرات ناشی از وضعیت پناهده و فراز و فرودهای آن، به همسر وی و دیگر اعضای خانوادهاش که از لحاظ اقتصادی به او وابسته هستند؛ مشروط به اینکه در کشور بزریل باشند، قابل تعمیم است.
۳-افرادی که نمیتوانند از وضعیت پناهنده بهرهمند شوند
آن دسته از افرادی که نمیتوانند از وضعیت پناهنده استفاده کنند، عبارتند از؛ کسانی که در حال حاضر از حمایت یا کمک ارگانها یا نمایندگان سازمان ملل متحد و مامورهای عالی رتبه سازمان ملل متحد در امور پناهندگی، برخوردار هستند. ( unhcr )، کسانی که در قلمرو ملی برزیل مقیم هستند و از حقوق و تعهدات اتباع برزیلی برخوردارند؛ مرتکب جرم علیه صلح، جنایت جنگی، جنیت علیه بشریت، یک جنایت شتیع و فجیع شدهاند یا در اقدامات تروریستی یا قاچاق مواد مخدر شرکت کردهاند یا مرتکب اعمال مجرمانه در تضاد با اصول و مقاصد سازمان ملل متحد شدهاند.
۴-وضعیت حقوقی پناهندگان
به رسمیت شناختن پناهندگی افراد ذینفع آن، به موجب قانون شماره ۹۴۷۴، بدون تعصب به اسناد بینالمللی است که دولت برزیل عضوی از آن بوده و یا در آینده خواهد شد. پناهنده از حقوق و وظایف یک بیگانه در کشور بزریل برخوردار است. همچنین به موجب مقررات قانون شماره ۹۴۷۴، کنوانسیون ژنو و پروتکل آن، پناهنده موظف به رعایت حقوق، قوانین و مقررات مربوط به حفظ نظم عمومی است. بر اساس کنوانسیون، پناهنده حق دارد یک کارت هویت دال بر وضعیت قانونی خود، اجازه کار و سند مسافرت داشته باشد.
۵-روش درخواست وضعیت پناهندگی
شخص بیگانه که وارد قلمرو ملی شده میتواند تمایل خود برای به رسمیت شناختنه شدن تحت عنوان پناهنده را به یک مقام مربوط به مهاجرت در مرز بیان کند؛ سپس مقام مهاجر، اطلاعات لازم برای روش به رسمیت شناختن را به بیگانه بیان میکند. تحت هیچ شرایطی نمیتوان، بیگانه را به مرزهای سرزمینی که در آن زندگی و آزادیاش از جهت نژاد، مذهب، ملیت، گروه اجتماعی یا عقیده سیاسی؛ تهدید میشود، تبعید کرد. منتها مزیت مذکور، نسبت به پناهندهای که برای امنیت برزیل خطرناک تصور میشود، مجرا نخواهد بود.
ورود نانظم به قلمرو ملی برای شخصی که متقاضی وضعیت پناهندگی است، پیش از اینکه مقامات صالح که باید درخواست متقاضی را بشنوند و یک بیانیه شامل جزئیات شرایط ورود متقاضی به برزیل و دلایل ترک کشور مبدا خود را آماده کنند؛ مانعی ندارد. درخواست وضعیت پناهندگی، فرآیند اداری یا کیفری ورود غیرقانونی که علیه متقاضی و اعضای خانوادهاش که وی را همراهی میکنند؛ معلق میکند.
۶-فرآیند پناهندگی
برای درخواست به رسمیت شناخته شدن به عنوان پناهنده، بیگانه میبایست خود را نزد یک مقام صالح حاضر کرده و تمایل خود را برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان پناهنده ابراز نماید. مقام صالح باید برای متقاضی یک بیانیه به عنوان تاریخ آغاز پروسه پناهندگی، آماده نماید.
مقام صالح میبایست، مامور عالی رتیه سازمان ملل متحد را مطلع نماید که فرآیند پناهندگی آغاز شده و به مامور عالی رتبه سازمان ملل متحد، برای ارائه پیشنهاداتی به منظور تسهیل روند پناهندگی، فرصت دهد. علاوه بر این بیانیه، در صورت لزوم بیگانه باید فرم درخواست پناهندگی را که شامل نام و نام خانوادگی، مدارک حرفهای، سوابق آموزشی و تحصیلی، سوابق تحصیلی اعضای خانوادهاش، پر کند و یک بیانیه برای بیان شرایط و حقایقی که موجب درخواست پناهندگی شده است را به همراه شواهد مربوطه ارائه دهد. ثبت اعلامیه تمایل بیگانه برای درخواست پناهندگی و نظارت بر تکمیل فرم درخواست پناهندگی توسط کارکنان واجد شرایط و در شرایطی که محرمانه بودن اطلاعات تضمین شده است، انجام میشود. فرآیند درخواست پناهندگی، رایگان و امری فوری و مهم در نظر گرفته میشود.
۷- مجوز اقامت موقت
پس از دریافت درخواست پناهندگی، اداره پلیس فدرال باید مجوز پروتکل حضور نتقاضی و خانوادهاش در قلمرو ملی را تا زمانیگه تصمیم نهایی پروسه پناهندگی برسد، صادر کند. لیست همه افراد زیر ۱۴ سال، باید در پروتکل ذکر شود. پروتکل، وزارت کار را قادر میسازد که به آنها برای جبارن خسارت، مجوز کار موقت را صادر کند. تا زمانیکه درخواست پناهندگی در انتظار است، درخواست، مشمول مقررات قانون شماره ۹۴۷۴ است.
۸-استعلام و گزارش
مقام صالح باید استعلام مورد نیاز کمیته ملی پناهندگی ( CONARE ) را انجام داده و تمام حقایق مورد نیاز برای یک تصمیم عاقلانه و سریع با احترام به اصل محرمانه بودن اطلاعات، معلوم نماید. هنگامی که زمان استعلام بخ پایان رسید، مقام صالح باید فوراً گزارش را آماده کرده و به دبیر CONARE ارسال نماید تا آن را در دستور کار جلسه بعدی کمیته قرار دهد. شرکت کنندگان در فرآیند درخواست پناهندگی باید تمام اطلاعاتی که در چارچوب انجام وظایفشان به دست میآورند را به طور محرمانه حفظ کنند.
۹- تصمیم گیری، ارتباطات، ثبت نام و درخواست تجدیدنظر
تصمیم درخواست پناهندگی یک حکم اعلامی است و باید مستند به شواهد و دلایل باشد. هنگامی که تصمیم رسید، CONARE باید متقاضی و اداره پلیس فدرال را برای اقدامات اداری مناسب مطلع کند. اگر پاسخ مثبت باشد، پناهنده باید در اداره پلیس فدرال ثبت نام نماید و بیانیه مسئولیت را امضاء کرده و خواستار کارت هویت مناسب شود.
ااگر پاسخ منفی باشد، بیانیه اطلاع رسانی به متقاضی باید حاوی عناصری باشد که تصمیم را استوار میکند. متقاضی میتواند، ظرف ۱۵ روز از تاریخ وصول اعلامیه، از وزیر دادگستری درخواست تجدیدنظرکند. در طول فرآیند تجدیدنظر، متقاضی و خانوادهاش به موجب ماده ۲۱ قانون شماره ۹۴۷۴، میتوانند در کشور بمانند و کار کنند. تصمیم وزیر دادگستری قطعی است و باید برای اقدامات مناسب به CONARE، متقاضی و اداره پلیس فدرال ارسال شود. در موردی که تصمیم نهایی بر رد درخواست پناهندگی است، متقاضی مشمول وضعیت بیگانگان میشود. با وجود این، تا زمانیکه شرایط خطر و تهدید زندگی، سلامت جسمانی و آزادی وی وجود دارد؛ به کشور متبوع یا کشوری که در آن اقامت عادی و همیشگی داشته منتقل نمیشود مگر اینکه متقاضی، در اقدامات تروریستی یا قاچاق مواد مخدر شرکت کرده یا مرتکب جرم علیه بشریت، جنایت جنگی یا جنایت فجیع شده باشد.
۱۰- شرایطی که در آن، وضعیت پناهندگی گرفته میشود یا از بین میرود
با توجه به ماده ۳۸ قانون شماره ۹۴۷۴، پناهندگی متوقف میشود در مواردی که بیگانه:
۱- خودش را حامی کشور متبوع خود ظاهر کند.
۲- داوطلبانه، تابعیتی را که از دست داده، دوباره بگیرد.
۳- یک تابعیت جدید را کسب کند و از حمایتهای آن کشور برخوردار گردد.
۴- داوطلبانه، به کشوری که آن را ترک کرده برود و یا از ترس آزار و اذیت در خارج باقی بماند.
۵- نمیتواند از حمایت کشور متبوعش امتناع ورزد چراکه شرایطی که موجب درخواست پناهندگی او شده دیگر وجود ندارد.
۶- به عنوان یک شخص بدون تابعیت، بتواند به کشوری که در آن اقامت دائمی داشته بازگردد چراکه شرایطی که موجب درخواست پناهندگی او شده، از میان برود.
به موجب ماده ۳۹، از دست دادن پناهندگی اتفاق میفتد:
۱-با چشم پوشی.
۲-با اثبات کذب درخواست پناهندگی یا کشف حقایقی که در زمان تصمیم گیری درخواست پناهندگی، میتوانست موجب پاسخ منفی شود.
۳-با اعمال خلاف امنیت ملی یا نظم عمومی
۴-زمانیکه بیگانه بدون اجازه از دولت برزیل، قلمرو ملی را ترک کند.
پناهندهای که بر اساس بندهای ۱ و ۴ ماده ۳۹، وضعیت پناهندگی را از دست میدهد؛ تحت حاکمیت رژیم کلی که بر بیگانگان در کشور اعمال میشود، قرار میگیرد. پناهندهای که بر اساس بندهای ۲ و ۳، وضعیت پناهندگی خود را از دست میدهد؛ مشمول اقدامات اجباری قانون شماره ۶۸۱۵، ۱۹ آگوست سال ۱۹۸۰ قرار میگیرد که برای تبعید وضع شده است.
۱۱- یکپارچه سازی محلی پناهندگان
قانون مقرر داشته که مقامات برزیلی، زمانیکه پناهندگان ملزم شدهاند که اسنادی که توسط کشورشان یا نمایندگیهای دیپلماتیک و کنسولی آنها صادر شده را حاضرکنند، باید ماهیت غیرمعمول وضعیت پناهندگان را در نظر بگیرند. در چنین شرایطی، مقامات باید وضعیت نامطلوب پناهندگان را به سوی تسهیلات و به رسمیت شناختن دیپلم یا دانشنامه آنها پیگیری کنند تا اقامت و پذیرش در موسسات دانشگاهی در تمام سطوح را به دست بیاورند.
۱۲- اسکان مجدد پناهندگان
قانون مقرر میدارد که اسکان مجدد پناهندگان در دیگر کشورها باید داوطلبانه و هر زمانی که ممکن است، باشد. اسکان مجدد پناهندگان در برزیل باید به شیوه برنامه ریزی شده و با مشارکت هماهنگ نهادهای دولتی و سازمانهای غیردولتیف انجام شود و در جاییکه محتمل است، زمینههای همکاری شناسایی و حوزههای مسئولیت تعیین شود.
۱۳- conare
قانون شماره ۹۴۷۴، conare را ایجاد کرد؛ یک دستگاه تصمیم گیری جمعی ذیل مجموعه وزارت دادگستری که مطابق با کنوانسیون سال ۱۹۵۱ و ۱۹۶۷ مربوط به پناهندگان و دیگر منابع بینالمللی حقوق پناهندگان، مسئول است در برابر:
۱- در اولین مرحله از وضعیت پناهندگی، بررسی درخواست و اعلام به رسمیت شناختن.
۲- تصمیم گیری در مورد پایان و اقطاع، در وهله اول؛ از لحاظ تصدی مقام یا به درخواست مقامات ذیصلاح پناهندگی.
۳- اعلام از دست دادن، در وهله اول وضعیت پناهندگی.
۴- هدایت و هماهنگی اقدامات مورد نیاز برای حمایت موثر، کمک و پشتیبانی قانونی پناهندگان.
۵- تصویب دستورالعمل تصریح اجرای قانون شماره ۹۴۷۴٫
در ۳۰ آوریل سال ۲۰۱۴، conare دستورالعمل شماره ۱۸ را صادر کرد که روش و فرآیند درخواست پناهندگی را بیان میکند. ماده ۱ دستورالعمل شماره ۱۸ بیان میدارد که شخص خارجی که در این کشور است و از دولت برزیل تقاضای پناهندگی دارد باید شخصاً یا از طریق وکیل یا نماینده قانونی خود، به هر واحد پلیس فدرال رفته و فرم تکمیل شده درخواست پناهندگی خود را ارائه دهد. بعد از اینکه فرم درخواست پناهنده تبدیل شده و اطلاعات بیومتریک متقاضی یا معادل آن جمع آوری شد، پلیس فدرال باید فوراً و صرف نظر از اینکه جلسه ممکن است برای تاریخ بعد برنامه ریزی شود، یک پروتکل پناهندگی صادر کند. پروتکل پناهندگی، مدرک کافی متقاضی است که به عنوان کارت شناسایی بیگانه عمل میکند و به او حقوق تضمین شده توسط قانون شماره ۹۴۷۴، قانون اساسی، کنوانسیونهای بینالمللی مربوط به پناهندگان و حقوق ذاتی که بیگانگان قانونی در حال حاضر در کشور دارند؛ تا زمانیکه حکم نهایی برسد، میدهد. پروتکل پناهندگی، به پناهنده حق داشتن کارت سرویس درآمد داخلی و مجوز کار میدهد که تا زمانیکه پروتکل معتبر است، معتبر هستند. اگر درخواست پناهندگی برای یک گروه خانواده است، پروتکل باید برای هر یک از اعضای خانواده، به طور جداگانه صادر شود. پروتکل پناهندگی برای یک سال معتبر است و تا زمانیکه تصمیم نهایی برسد، برای دورههای برابر تجدیدپذیر است.
دستورالعمل شماره ۱۸، جزئیات بیشتری ارائه میدهد که بعد از اینکه درخواست پناهندگی توسط پلیس فدرال دریافت شد، باید رعایت شود و نیز، شرایطی که ممکن است طی آن درخواست پناهندگی لغو شود، روشهای تجدیدنظر در صورتی که تصمیم نهایی منفی باشد، جزئیات روش درخواست مجوز برای سفر و مواردی که پناهندگی از دست میرود را بیان میکند.
ب- ویزای دائم
به موجب ماده ۱ فرمان شماره ۸۴۰ مصوب ۲۲ ژوئن سال ۱۹۹۳، CNIG که وابسته به وزارت کار است، مسئول هماهنگی فعالیت مهاجرت در برزیل است. با توجه به فرمان شماره ۸۴۰، مذاکرات CNIG باید از طریق قطعنامه صادر شود.
۱-قطعنامه شماره ۶ CNIG مصوب ۲۱ آگست سال ۱۹۹۷
در ۲۱ آگست سال ۱۹۹۷، CNIG قطعنامه شماره ۶ را صادر کرد که تعیین میکند، وزارت دادگستری به منظور حمایت از منافع ملی، به شخص بیگانه یا پناهنده، ویزای دائم اعطاء کند؛ به شرطی که:
-حداقل ۴ سال، به عنوان پناهنده در برزیل اقامت داشته باشد.
– واجد شرایط و استخدام در یک موسسه در کشور باشد.
– توسط یک نهاد مربوطه در منطقه به عنوان یک شخص حرفهای واجد شرایط، به رسمیت شناخته شده باشد.
– یک کسب و کار ناشی از سرمایه گذاری در سهام، ایجاد کرده باشد که مطابق با اهداف دستورالعمل CNIG که برای اعطای ویزا به سرمایه گذار خارجی صادر شده است، باشد.
قبل از اینکه اقامت دائم داده شود، وزارت دادگستری باید بررسی در سوابق بیگانه انجام دهد تا مشخص نماید که آیا در جرایم جنایی محکوم شده است یانه.
۲- فرمان شماره ۸۶۷۱۵ مصوب ۱۰ دسامبر ۱۹۸۱
فرمان شماره ۸۶۷۱۵، بیان میدارد که ممکن است به شخص بیگانهای که تمایل دارد در کشور اقامت دائم داشته باشد، ویزای اقامت دائم داده شود. برای دریافت ویزای اقامت دائم، بیگانه باید شرایط ویژهای که در قوانین انتخاب مهاجران که توسط CNIG وضع شده است، داشته باشد و اسناد و مدارک ذیل را حاضر نماید:
-گذرنامه یا سند معادل.
– گواهینامه بینالمللی ایمن سازی در صورت لزوم.
– گواهی پلیس یا سند معدل، تحت اختیار مقام کنسولی.
– مدرک اقامت.
– گواهی تولد یا ازدواج و
– قرارداد کار مهرشده توسط دبیرخانه مهاجرت وزارت کار اگر اجرایی باشد.
مگر در موارد فورس ماژور، ویزای دائم را تنها در حوزه قضایی کنسولگری که متقاضی حداقل یک سال قبل از درخواست ویزای دائم در آن اقامت داشته است. اعطای ویزای دائم ممکن است به یک دوره حداکثر پنج ساله در انجام برخی فعالیتهای خاص یا مسکن گزینی در یک منطقه خاص برزیل، مشروط شود.
۳- کسب تابعیت برزیل
برای کسب تابعیت برزیل، یک بیگانه باید شرایط خاصی را برآورده سازد:
۱-با توجه به حقوق برزیل، اهلیت مدنی داشته باشد.
۲- به عنوان یک بیگانه دائم در برزیل ثبت نام کند.
۳- قبل از درخواست تابعیت برزیل، حداقل چهار سال اقامت دائم در قلمرو برزیل داشته باشد.
۴- باید به زبان پرتغالی بخواند و بنویسد، وضعیت اجتماعی و فکری متقاضی ارزیابی شود.
۵- باید یک حرفه خاص داشته باشد یا برای تضمین خود و نگهداری خانوادهاش به اندازه کافی مال داشته باشد.
۶- باید رفتار خوب داشته باشد.
۷- نباید در برزیل یا خارج از کشور، محکوم یا علیه او کیفرخواست صادر شده باشد.
۸- باید سلامت خوبی داشته باشد.
نیاز به اقامت چهار ساله در برزیل ممکن است به دلیل داشتن املاک و مستغلات یا شرکت در برزیل، به ۳ سال کاهش یابد، به دلیل حرفهای، علمی یا توانایی هنری به ۲ سال کاهش یابد و اگر همسر یا والدین یا همسر برزیلی داشته باشد یا خدمات به برزیل ارائه دهد، به یک سال کاهش یابد. شرط اقامت، در مواردی که همسر بیگانه با یک دیپلمات فعال برزیلی بیش از ۵ سال ازدواج کرده باشد یا بیگانه برای بیش از ۱۰ سال متوالی توسط ماموریت دیپلماتیک برزیلی یا کنسولگری برزیل، استخدام شده باشد؛ بخشیده میشود.
در این موارد تنها شرط اقامت سی روز در برزیل است. درخواست تابعیت برزیل توسط نماینده محلی پلیس فدرال، بایگانی میشود و باید نشان دهد که آیا متقاضی در نظر دارد که نام خود را به زبان پرتغالی ترجمه یا اقتباس کند. این درخواست همچنین باید شامل مدارک مندرج در ماده ۱۱۹ فرمان قانون شماره ۸۶۷۱۵ مصوب ۱۰ دسامبر سال ۱۹۸۱ باشد.
یک بیگانه که در سن ۵ سالگی برزیل را قبول کند و به طور دائم در کشور زندگی کند، ممکن است ظرف دو سال پس از رسیدن به سن بزرگسالی تابعیت برزیل را کسب کند. بیگانهای که در طول ۵ سال از زندگیاش برزیل را قبول کند و به طور دائم در این کشور زندگی کند؛ در حالی که هنوز کودک است، میتواند از طریق نماینده قانونی خود، گواهی موقت تابعیت خود را کسب کند. بیگانهای که چنین گواهی نامه موقت تابعیتی را دارد و میخواهد که تمایل خود به ادامه تابعیت برزیل را دارد، باید ظرف دو سال پس از رسیدن به بزرگسالی، این قصد را به وزیر دادگستری، اعلام نماید. بیگانهای که قبل از رسیدن به سن بلوغ، مقیم برزیل میشود و یک مدرک از موسسه ملی آموزش عالی برزیل را به دست میآورد، ممکن است ظرف یک سال پس از فارغالتحصیلی تابعیت برزیل را به دست آورد.
۴- نقش مقامات دولتی و محلی
این قانون هیچ اشارهای به نقش مقامات محلی و دولتی، به طور کلی به مهاجران و به طور خاص به پناهندگان و پناهجویان ندارد.
۵- جنبش آزادی در کشور
ظاهراً پناهندگان آزاد هستند که در کشور جا به جا شوند و محل اقامتشان را انتخاب کنند تا زمانیکه بر آنها محدودیتی به لحاظ مجاورت به مرزهای کشور سابقشان تحمیل نشود، همانطور که در کنوانسیون پناهندگی سرزمینی بیان شده است.
۶- مقررات جدید
کشور برزیل در فرآیند تغییر قانون مهاجرت خود قرار دارد که در سال ۱۹۸۰ تصویب شد و در آن زمان برای امنیت ملی برزیل به چنین طرحی نیاز بود. در حال حاضر، حقوق بشر در قانونی که در دست مجلس نمایندگان و مجلس فدرال سنا، در دست بررسی است، تاکید شده است. یک لایحه در مجلس نمایندگان است که ورود، اقامت، خروج و تابعیت بیگانگان در کشور و نیز اقدامات اجباری آنها را بیان میکند. علاوه بر این، این لایحه کمیته ملی مهاجرت را دوباره سر هم بندی میکند و جرایم را تعریف و دیگر مسائل را مطرح میکند.
به نظر میرسد، این لایحه در مجلس فدرال سنا، به دنبال مقرر کردن؛ حقوق و وظایف مهاجران، تنظیم ورود و اقامت خارجیها در برزیل، تنظیم انواع ویزاهای مورد نیاز برای ورود بیگانگان به کشور، بازگشت به وطن، تبعید، روشهای اخراج، فرآیند تابعیت، شرایط و انواع آن، موارد از دست دادن تابعیت، رسیدگی به وضعیت مهاجران برزیل در خارج از کشور، جرم قاچاق بینالمللی افراد، ایجاد جرائم اداری ورود غیرقانونی به کشور و اصلاح قانون تامین اجتماعی برزیل برای تسهیل کمک به امنیت اجتماعی اتباع برزیل که در یک بازده زمانی در خارج از کشور کار میکنند.
نتیجه:
پناهندگی از جمله روشهای مهاجرت به خارج میباشد که البته این امر به مردم توصیه نمیگردد. در مقالهای که گذشت که متعلق به موسسه ملک پور میباشد، فرآیند پناهندگی در کشور برزیل و قوانین و مقررات آن بررسی شد. قوانین پناهندگی در این کشور، در حال حاضر در دست تغییر است و البته این کشور، دارای پروسه قانونی مشخصی در این خصوص میباشد.
سلام و عرض ادب
موسسه mie هیچگونه خدماتی پیرامون پروسه پناهندگی ارائه نمی نماید.
من یک افسر بودم از ترس طلبان فرار کردم فعلآ من در کشور روسیه میخواهم به کشور برازیل پناهنده شود وسلام
سلام و ارادت
موسسه ملکپور هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد.
مهاجر افعانی در ایرانم ماجرای زنده گی ماما همدیگر رامیخواستم پدر خانمم نمی خواست ما باهم فرار کردیم پدر خانمم غیرتی شور گفت که میکوشم ما رسمی فرارنداشتم هرکا فرار میکرد هر دو تا کشته میشود مایک سال افعانستان بودم باترس ولرز آمدم ایران سه سال ایرانم به کسی آدرس نمیدم زندهگی میکونم حالا افعان ها رامفرسته افعانستان اگر بریم کشته میشم
سلام و عرض ادب
بنده متوجه نشدم که چه کمکی از دست ما بر می آید؟
سلام اگرمن توسط ویزه بشردوستانه وارد برازیل شوم در آن کشور سازمان ملل از من حمایت میکند؟
دوست عزیز موسسه ملک پور هیچگونه خدمات و مشاوره ای در زمینه پناهندگی ارائه نمیدهد
با سلام و احترام ببخشید یگ سوال داشتم. کسیکه از طریق پناهندگی وارد کشور بریزل شود و در صورت عدم تمایل به آن کشور آیا میتواند به کشور دیگری چون کانادا یاو کشور دیگه در خواست پناهندگی بدهد؟ ایا این کار آسان است یا اینکه مشکل در مورد معلومات میخواستم ممنون
سلام و عرض ادب
موسسه mie هیچگونه خدماتی پیرامون پروسه پناهندگی ارائه نمی نماید.
بدلیل شرایط بد وتهدیدات طالبان دکشتن عضو ازفامیل مجبوریم پناهنده امریکا شوم همچنان تهدیدات نژادی وقومی هزاره بودن
من خارج ها کار کردم درساخت پاسگاه ها کمک کردم حالا جانم در خطر است من با ویزای توریستی واریدی برزیل شوم متوانم پناهنده گی برزیل را بیگیرم لطفن کمک کنید
سلام و ارادت
دوست گرامی موسسه ملکپور هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد.
سلام دوست عزیز موسسه ملک پور هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی ارائه نمی دهد و این روش را یک روش مناسب برای مهاجرت نمیداند
با سلام و خسته نباشید
ببخشید من یک سوال دارم که اگر شخصی متاهل خودش تنها به برزیل مهاجرت کنه و اونجا درخواست پناهندگی بده، آیا بعدا میشه با ویزای پیوست خانواده برای ملحق کردن خانواده خودش در برزیل را اعلام کنه یا نه؟
لطفا ی راهنمایی بفرمایید.
با سپاس فراوان
با سلام و احترام
دوست عزیز
موسسه ملک پور خدماتی جهت این موضوع و هر کشور دیگری از طریق پناهندگی ندارد و این روش را به دلیل غیرقانونی بودن آن و خطرات و سختیهایی که دارد به هیچ عنوان توصیه نمی کند. در صورت تمایل به مهاجرت بهتر است از طرق دیگر که قانونی و مناسبتر است، اقدام نمایید.
ببخشید من از دست بدبختی ناداری آمدم در ایران جانم در خطر است در لطفن مرا کمک کنید
سلام و ارادت
موسسه ملکپور هیچگونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد.