قوانین پناهندگی قبرس

موسسه حقوقي ملك پور و موسسه مشاوره اي mie اتريش هيچگونه خدمات و مشاوره اي در زمينه ي پناهندگي انجام نميدهند و اين مقاله تنها جهت اطلاع و آگاهي عموم از مضرات و خطرات پناهندگي ميباشد.

آیا در خصوص پناهندگی به جمهوری قبرس سوالاتی در ذهن شما وجود دارد ؟  آیا پناهندگی روشی مناسب برای مهاجرت به کشور جمهوری قبرس می باشد ؟ چگونه میتوان به کشور جمهوری قبرس که از جمله کشورهای اتحادیه ی اروپا است پناهنده شد ؟ پناهندگی به جمهوری قبرس دارای چه مزایا و معایبی است ؟

مقامات اداره ی مهاجرت قبرس بطور معمول صدها نفر از مهاجرین را در شرایطی شبیه به زندان برای مدت طولانی که این اشخاص در انتظار اخراجشان از کشور جمهوری قبرس هستند به دور از زنان و کودکان خود نگهداری میکنند ، سازمان عفو بین الملل اذعان داشته که افراد بازداشت شده شامل پناهندگان سوری و زنان جدا شده از کودکان خود می باشند.

شواهدی که توسط محققان در سفرهای اخیر به جمهوری قبرس ، جمعا نشان دهنده ی این است که مقامات این کشور در حال بهره برداری از قوانین اتحادیه ی اروپا در راستای تحمیل بازداشت خودکار به مهاجران و پناهجویان بدون اجرای اصول و قواعدی در خصوص آنهاست و خود گویای این مهم است که بازداشت به عنوان آخرین راه حل نیز عملی است در راستای نقض قوانین بین المللی .

شریف آل سید علی رییس پناهندگان سازمان عفو بین الملل اذعان داشته است که : جمهوری قبرس با بازداشت تعداد زیادی از مردم برای ماهها در یک مکان ، نمایش دلسرد کننده از شفقت و بی توجهی کامل کشور جمهوری قبرس برای تعهدات بین المللی خود است . به گفته ی این عضو از سازمان عفو بین الملل : این شرم آور است و فکر میکنم در درون ملت اتحادیه ی اروپا این اشخاص هیچ جرمی مرتکب نشده اند که بابت آن بایستی شرایط سخت زندان و تحمل حبسهایی طولانی تر از ۱۸ ماه و بیشتر را سپری کنند ، به گفته ی این عضو ، جمهوری قبرس با سیستم بازداشت پناهجویان در راستای ارعاب و ترساندان دیگر پناهجویانی که هنوز قدم به خاک این کشور قرار نداده اند برداشته است.

طبق گزارشات واصله به سازمان عفو بین الملل ، حداقل در دو مورد ، زنان بازداشت شده ی پناهجو ، به واسطه ی زور از فرزندان جوان خود جدا شده اند که شامل کودک ۱۹ ماهه و ۳ ساله بوده که در اثر این اقدام کودکان مزبور را به خدمات اجتماعی تحویل داده اند.

هر دو زن عنوان شده در گزارش فوق گفته اند که این جدایی اثرات مخربی بر فرزندانشان داشته است. یکی توضیح داد که چگونه گریه ی فرزند پسر او را متوقف خواهند کرد، حلقه های تیره زیر چشم خود را به حال و چگونگی مشکلات او درهنگام   تغذیه را یاد آور میشد. دیگری توضیح داد که چگونه فرزند او با وی صحبت و یا لبخند میزده و طول زمان کمی او می تواند با او صرف کند، زمانی که او برای بازدیدکننده ی داشته است درحال توضیح  طول بازداشت خود و نحوه ی برخورد با وی در این دوران بیان میداشته است. زنان ساکن در قبرس برای سالهای متمادی زیادی بوده و به شهروندان اتحادیه اروپا ازدواج کرده بودند، کودکان خود را نیز شهروندان اتحادیه اروپا شده اند.این مقاله متعلق به موسسه ی حقوقی ملکپور است .

به گفته ی رییس سازمان عفو بین الملل : هیچ بهانه ای برای جدا کردن یک زن که هیچ جرم و جنایتی مرتکب نشده از فرزن یا فرزندان خود وجود ندارد و درمان مسیله ی مهاجرت در قبرس در حال حاضر تحقیر آمیز و غیر ضروری است. طبق گزارشات واصله به سازمان مزبور ، حداقل یک نفر در بازداشتگاه منوگیا واقع در کشور جمهوری قبرس به مدت ۲۲ ماه زندانی برای اخراج از این کشور بوده است درحالیکه حداکثر مدت بازداشت برای پناهجویان و سپس اخراج آنها از کشور مقصد بر طبق قوانین مهاجرتی اتحادیه ی اروپا ۱۸ ماه است . مرکز منوگیا در کشور جمهوری قبرس یک زندان در پشت حصاری فلزی است که بازداشت شده گان را مجبور به زندگی در شرایط سخت و ملال آوری میکند و مدت هواخوری در این زندان در بیرون از سلول تنها به مقدار هر روز ۲٫۵ ساعت می باشد.

در گزارشات واصله چنین اذعان شده که ۸ تن از بازداشت شده گان را در یک اتاق ۱۸ متری نگهداری میکنند و بسیاری از فضای موجود در اتاق توسط تخته خوابهای دو طبقه اشغال شده است و درب اتاقهای مذکور از ساعت ۲۲٫۳۰ تا ۷٫۳۰ فردای آنروز قفل می باشد.

بر اساس قوانین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ، بازداشت باید به عنوان آخرین گزینه و وسیله برای کنترل مهاجرین صورت بگیرد درحالیکه طبق گزارشات رسیده و آنچه که در بالا پیشتر بیان شده به نظر میرسد که عمل بازداشت پناهجو به عنوان یک عمل استاندارد و روتین در کشور جمهوری قبرس از سوی مقامات این کشور در حال اجرا و پیاده سازی می باشد. مقامات قبرس، به ظاهر مشتاق در خصوص امر مهاجرت هستند ولیکن در عمل دارای    یک موضع سختی در امر مهاجرت می باشند، نگرش بی رحمانه و خودسرانه ، به قفل کردن مهاجران را نشان داده اند. بسیاری از مردم اطلاعات کافی در مورد دلایل بازداشت خود و آنچه قرار است رخ دهد  را دریافت نکرده اند. واقعیت این است که قوانین اتحادیه اروپا به دولتها   اجازه می دهد که مردمی که یک جرم جنایی مرتکب نشده اند را به طور موثر تا ۱۸ ماه زندانی وحشتناک کنند. اتحادیه اروپا – به درستی – بازداشت طولانی مدت بدون اتهام در دیگر کشورها انتقاد می کند، اما عمل اتحادیه اروپا قانونی نیست. سیاست های کنونی در برخورد با مهاجران و پناهجویان شرم آور برای اتحادیه اروپاست.                         مقامات اداره مهاجرت قبرس سازمان عفو بین الملل که خواستار جایگزینی برای بازداشت مهاجرین درقبرس هستند، گفت: تحقیقات این سازمان نشان می دهد که این امر به ندرت ارائه شده است. در عوض، سفارشات اخراج در همان زمان به عنوان حکم بازداشت بدون در نظر گرفتن گزینه های موجود صادر شده است. مقامات قبرس به این عمل بصورت متمادی عمل نموده اند.عمل جایگزین همیشه باید قبل از توسل به بازداشت بررسی شود – هر کسی که برای اهداف مهاجرت نیز بازداشت شده باید یک بررسی قضایی به طور منظم و به صورت خودکار از بازداشت وی صورت بگیرد.آنجا که سازمان عفو بین الملل تحت عنوان آخرین شرایط بازداشت مهاجران و پناهجویان در قبرس در سال ۲۰۱۱ مورد بررسی قرار داده، تنها توسعه مثبت صورت گرفته در زندان مرکزی نیکوزیا بوده است.عفو بین الملل همچنین دریافتند که نه پناهندگان سوری در میان بازداشت شدگان در Menogia بودند، در طول سفر در تاریخ ۶ مارس. حداقل یکی از آنها درخواست پناهندگی کرده است.این غیر قابل درک است که مقامات قبرسی از بازداشت اتباع سوریه در Menogia زمانی که آن را سیاست رسمی قبرس به بازگشت سوری به سوریه است،”این واقعیت که مقامات قبرس سازمان عفو بین الملل گفته شده که اتباع سوری با وضعیت حفاظت بین المللی و یا ویزای بشردوستانه ارائه شده است.ما فقط می توانیم نتیجه بگیریم که بازداشت اتباع سوریه در نظر گرفته شده برای ارسال یک پیام به دیگر سوری که هنوز به قبرس نیاده  استقبال نمی شود. قفل کردن مهاجران و پناهجویان – از جمله مواردی هستند که باید فرض شود   – برای ماه ها، و درمان آنها مانند زندانیان غیر قابل قبول است در ضمن این مقاله متعلق به موسسه ی حقوقی ملکپور است .

 

   درک مهاجرت و پناهندگی در اتحادیه اروپا:

  • چه تفاوتی بین یک مهاجر و پناهنده وجود دارد؟

 

کلمه “مهاجر”  تعریف کسی است که خانه را ترک و به دنبال یک زندگی جدید در یکی دیگر از منطقه یا کشور توصیف می کند. البته این کلمه به طور گسترده استفاده می شود. برای مثال این کلمه شامل کسانی است که از طریق قانونی  وحرکت  در کانال های قانونی و مشروع به دنبال کار در کشور یا منطقه دیگری میروند ،  ، و یا برای دوباره پیوستن به اعضای خانواده و همچنین کسانی که در سراسر مرزهای بین المللی در حال حرکت بدون ویزا و یا با تصویب دولتی اینکار را انجام میدهند. (اولی روشی است که اغلب شامل مهاجرت های بی رویه و یا مستند نشده نامیده در عرصه ی جهانی می شود.)

کلمه “پناهنده” توصیف کسی است که از جنگ و کشتار  ، آزار و اذیت، و یا بلایای طبیعی اقدام به فرار نموده است. براساس قوانین بین المللی، هیچ کس را نمی توان به جایی که آنها خطر واقعی ناشی از آزار و اذیت و یا خطربه طور جدی توسط دیگران آسیب رسان هست مواجه نمود. کسانی که ادعا این وضعیت را دارد می تواند برای اخذ اجازه پناهندگی قانونی اقدام کند و به عنوان یک پناهنده که در اثر اخذ عنوان آن حقوق و مزایای برای وی به ارمغان می آورد باقی بماند. این فرایند پناهندگی می تواند طولانی و پیچیده نیز باشد. هر پناهجو   به عنوان پناهنده شناخته می شود  ، اما هر پناهنده در ابتدا یک پناهجونیست.

۲)سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا یکسال را صرف ساختن سیستم مشترک اروپا پناهندگی (CEAS)بوده است، که این سیستم در نظر گرفته شده در راستایی است که اطمینان حاصل شود  از حقوق پناهندگان تحت قوانین بین المللی در کشورهای عضو آن محافظت می شود. این سیستم مجموعه ای از حداقل استانداردها و روشها برای پردازش و ارزیابی درخواست پناهندگی و برای درمان هر تعداد پناهجویان و کسانی است که پناهندگی به آنها دادهشده است. با این حال، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به درستی در مسیر پیاده سازی این استانداردها گام برنمی دارند. بهر حال آنچه وجود دارد یک سیستم درهم آمیخته از ۲۸ سیستم های پناهندگی است که تولید نتایج ناهموار را در این عرصه بدنبال داشته است.

هنگامیکه  یک پناهجو سفرخود را از طریق چند کشور اتحادیه اروپا آغاز میکند ، CEAS به او  اجازه می دهد تا یک کشور اتحادیه اروپا به ارسال مشخصات آن شخص را به اولین کشور اتحادیه اروپا بپردازد  ، تا زمانی که آن کشور از حقوق پناهجویان حمایت.کند این سیستم به اصطلاح “سیستم دوبلین” نام دارد و امتیازات کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شمال، مقصد مورد نظر از بسیاری از پناهندگان است، در هزینه ی سفر از جنوب اتحادیه، که در آن بسیاری از پناهندگان برای اولین بار وارد آن می شوند.

اما تنها بخش بسیار کوچکی از پناهجویان منتقل میشوند از طریق این راه، و شکست سیستم های پناهندگی در یونان، ایتالیا، مجارستان این مهم را ثابت نمده است و دادگاهها منجر به مسدودشدن نقل و انتقالات شده اند. بر خلاف ساکنان  اتحادیه ی اروپا و   گردشگران فصلی این اتحادیه ، پناهجویان حق  تردد آزادانه در منطقه ی شنگن اتحادیه اروپا را ندارند.

کشورهای عضو سیستم دوبلین دارای  کنترل مرزی در زمان مجددا اند،  که به دلیل جلوگیری از به خطر انداختن سیستم شنگن و تردد رایگان آنهاست ، و همچنین اقداماتی از قبیل  نرده ساختن در امتداد مرزهای خود، به ویژه در مجارستان و بلغارستان. چند کشور در مرکز اروپا آشکارا بی اعتنا از پناهندگان  و مسایل اسکان آنها  هستند، و احزاب ضد مهاجر راست افراطی در اثر محبوبیت در سراسر اروپا نقش به سزایی را در افزایش این مهم داشته اند     .

چگونگی دریافت پاسخ از اتحادیه اروپا برای مهاجرت :

به دلیل تجدید نظر اروپا درخصوص امر  مهاجرت، اتحادیه اروپا متعهد به اقدام فوری برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر از زندگی و برای بهبود شرایط برای کسانی که به دنبال حفاظت در اروپا است.

اتحادیه اروپا قصد دارد به نقل مکان مهاجرانی که اتحادیه اروپا برسند از کشور در مرزهای خارجی مانند ایتالیا اتحادیه اروپا، یونان، مجارستان و به کشورهایی که چند ورود داشته اند. برنامه این است که به نقل مکان ۱۶۰،۰۰۰ نفر در سراسر اتحادیه اروپا بیش از دو سال آینده اقدام شود. این تصمیم  چند ماه پس از مذاکرات برای غلبه بر بی میلی   دولت ها اتخاذ شد. از ایالت ها، مانند انگلستان، برنامه ای برای اسکان پناهندگان به طور مستقیم از کشورهای همسایه سوریه دریافت شده است.

تیم پشتیبانی از کارشناسان امور مهاجرت از سازمان های اتحادیه اروپا مانند پشتیبانی پناهندگی دفتر اروپا که در نقاط عمده ورود نیروهای اروپائی، مانند جزایر یونانی، برای کمک به ثبت نام از پناهندگان پس از رسیدن به خاک یونان وارد عمل میشوند.این مقاله متعلق به موسسه ی حقوقی ملکپور است.

اتحادیه ی اروپا قول  کمک یک میلیارد یورویی به برنامه های جهانی غذا برای کمک به کاهش جریان پناهندگان پس از رسیدن به کشور مقصد را داده است. این کمک های مالی  اعطا خواهد شد به کارگردانی این جریان مهاجرت برای میزبانی کشورهایی مانند ترکیه، لبنان و اردن به مدیریت اجتماعات پناهندگان قابل توجهی که هرساله به سوی این کشورها سرازیر میشوند. در پاییز سال ۲۰۱۵، کمیسیون اروپا سوالاتی را علیه بسیاری از کشورهای عضو آن که موفق به پایبندی به قوانین مشترک برای اعطای حفاظت و فراهم کردن شرایط مناسب و معقول به پناهجویان، مانند مسکن، غذا، و مراقبت های بهداشتی راه اندازی شد را مطرح نمود.

در افزایش فعلی تعداد پناهجویان پس از  ورود، آن رسیدن به اروپا تنها کسری از پناهندگان در جهان هستند. که با توجه به آمار و ارقام UNHCR(کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد)،  سهم کشورهای در حال توسعه میزبان بیش از ۸۶ درصد از پناهندگان جهان.

چه راه حلهایی وجود دارد؟

کار جامعه ی باز اتحادیه ی اروپا در خصوص  پناهندگان و مهاجران شامل برنامه های مختلف و بر اساس حضور ۲۵ ساله  در اروپا است.

ما باور داریم که اتحادیه اروپا باید به ایجاد یک سیستم واحد پناهندگی و مهاجرت  بپردازد که ایجاد فضایی امن را نماید، ابزار قانونی مهاجرت را در اتحادیه ی اروپا راه اندازی شوند. این عمل خود نیاز به اراده سیاسی برای تشخیص دادن این که روش های موجود در خصوص مهاجرت به ظاهر غلبه بر شکست و بحران های موجود داشته اند. اروپا باید پایدار مانده، دارای سیستم های مقرون به صرفه مهاجرت و درک محبوب و پشتیبانی از این مهم را ایجاد نماید.

هدف نهایی این است که ایجاد سیاست ها و روش هایی باشد  که حمایت از پناهندگان و فعالین جنبش قانونی، برای کار، خانواده، و مطالعه بدون نقض حقوق بشر مهاجرت ایجاد گردد . تیم هایی در این خصوص کار می کنند به تصور و حمایت از توسعه طرح های سیاسی مؤثر و پایدار به شکل یک سیستم پناهندگی اروپا منسجم و مترقی .

کار در تمام کشورهای اروپایی تحت تاثیر جنبش های مهاجرت بزرگ برای حمایت سازمان های جامعه مدنی به دنبال پاسخ در راه  حلی انسانی و مسئولیت پذیر است.

در جنوب اروپا،   استفاده استراتژیکی از قانون در راستای   فشار به دولت های اروپایی برای پایان دادن به سیاست های استفاده از بازداشت اداری و مجازات و تهدید و ارعاب مهاجران حمایت می کنند. ما در یونان برای پایان دادن به بازداشت نامحدود و در ایتالیا برای اطمینان از دسترسی به حفاظت قضایی موثر  واقع شده است.

در ایتالیا، کار ما برای ساخت یک پایگاه وسیع تری از پشتیبانی در راستای  پاسخ برای اصلاح نظام پناهندگی ایتالیا بوده است. ما سازمان های غیر انتفاعی مانند مدیچی در من Diritti Umani، که مدافع برای شرایط بهتر در مراکز پذیرش پناهندگی ایتالیا حمایت می کنند. ما با گروه های فعال مانند Comitato تره Ottobre-Accoglienza توسط پناهندگان و روزنامه نگاران مجموعه ای در پس از سال ۲۰۱۳  فاجعه در لامپدوسا برای حمایت از حقوق مهاجران و پناهجویان کار اختصاص یافته است.   پروژه های روزنامه نگاری مانند تولید شش فیلم خبری ایتالیایی اینتر مستند سفر خطرناک از مهاجران در مرزهای اروپا حمایت می کنند.

در اسپانیا،   گروه های حقوق بشری  که نظارت بر شیوه  های مهاجرت در مرزهای اسپانیایی، از جمله در سبته و ملیله، مستند خشونت پلیس و دیگر موارد نقض حقوق بشر حمایت می کنند.

در یونان،   سازمان های جامعه مدنی مانند شورای یونانی برای پناهندگان وجود دارد که نظارت بر اعمال و موارد نقض حقوق بشررا در مناطق مرزی، امکانات پذیرایی، و بازداشتگاه کار را زیر نظر و نظارت دارد.   همچنین حمایت از سازمان های پناهندگی و مهاجرتی موجود مانند مجمع یونانی پناهندگان برای توانمند سازی صدای خود   در بحث های جاری در مورد مهاجرت و پناهندگی است.  همچنین دانشگاهیان در تلاش خود را در راستای سند واقعیت در جزایر دریای اژه را پشتیبانی می کند. به طور مشترک با شورای یونانی برای پناهندگان،و با استفاده از دادگاه حقوق بشر اروپا را به چالش شکست دولت اجازه می دهد که بهره کشی از کارگران سیستمیک از مهاجران را متوقف نماید.

همبستگی جهانی در حال حاضر، ابتکار عمل را از بنیاد جامعه باز در یونان-حمایت سازمان های غیر دولتی مانند PRAKSIS و METAction، که به ترتیب ارائه مراقبت های پزشکی و مترجم خدمات اساسی برای پاسخ به هجوم پناهندگان در جزایر یونانی واقع شده است. در درخواست از آژانس امور خارجه اول پذیرش یونانی صورت گرفته ، همبستگی جهانی پشتیبانی دو واحد همراه در جزایر Kos و Leros را دنبال میکند. هر دو واحد در طول هشت ماه اول سال ۲۰۱۵ با حدود ۴۲۰۰۰ مهاجران ورودی و پناهندگان پرداخته است.

در غرب اروپا، کارمهاجرت   از انگلستان به فنلاند گسترش یافته است.   شورای پناهندگان بریتانیا، ارائه دهنده ی توصیه های عملی و پشتیبانی به پناهندگان؛ مهاجر صدا، که تقویت نقاط مهاجر از دیدگاه.های مختلف می باشد شورای پناهندگان فنلاندی، که دارای ظرفیت گروه ریشه های قوی در راستای  حمایت از خود؛ و سازمان پناهندگان منجر مانند زن ۲ زنان در سوئد هستند.

در مرکز و شرق اروپا، ما کار را برای توانمند سازی صداهای جدید و سازمان های محلی برای شکل دادن به بحث مهاجرت. برای مثال، ما بر اساس بوداپست-خروجی روزنامه نگاری تحقیقی Atlatszo.hu، اجرا می شود که داستان در مورد قاچاقچیان مردم در مجارستان و سوء مدیریت از وضعیت توسط مقامات حمایت می کنند.

در مجارستان، نیز سازمان مهاجرت همچنان به حمایت از دریافت کنندگان طولانی مدت مانند مجارستان انجمن Menedék برای مهاجرین و کمیته هلسینکی مجارستانی، است که ارائه دهنده ی، در میان دیگر خدمات، کمک های حقوقی به مهاجران و پناهجویان نیز می باشدو این مقاله متعلق به موسسه ی حقوقی ملکپور است.

در بالکان غربی، سازمان مهاجرت با پایه ملی ما در کوزوو، مقدونیه و صربستان حمایت از سازمان های که ارائه کمک های انسان دوستانه و حقوقی برای مهاجران در حمل و نقل، و همچنین حمایت ملی برای شکل دادن به افکار عمومی کار می کنند.

ساختمان سازمان مهاجرت اروپا در بیش از ۱۰ سال کار برای بهبود ادغام اقلیت ها در اروپا، برنامه های در جریان برای تعامل بیشتر با دریافت جوامع مانند آلمان در مورد چگونگی ایجاد گنجاندن مثبت برای پناهندگان تازه وارد هستند.

در نهایت به منظور کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر پیشنهاد می نمائیم که با مشاورین ارشد موسسۀ حقوقی ملک پور تماس حاصل نمائید تا ایشان بتوانند با در نظر گرفتن شرایطتان شما را در مسیر صحیح و قانونی مهاجرت هدایت نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.