اقامت از طریق کار در اوکراین

آیا در مورد اقامت از طریق کار در اوکراین سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول داشته؟ آیا در مورد شرایط اقامت از طریق کار در اوکراین می خواهید اطلاعاتی را کسب نمائید؟ ما در این مقاله سعی بر آن داریم اطلاعاتی را در خصوص اقامت از طریق کار در اوکراین ، نحوۀ اقدام برای اقامت از طریق کار در اوکراین در اختیار شما قرار دهیم. اما پیشنهاد می نمائیم به منظور کسب اطلاعات جامع تر در خصوص مهاجرت کاری به اوکراین  با وکلا و حقوقدانان ارشد موسسۀ حقوقی ملک پور تماس حاصل نمائید تا ایشان بتوانند در مسیر صحیح مهاجرت کاری به اوکراین  راهنمائی نمایند.

در این مقاله سعی بر این داریم موضوع اقامت از طریق کار در اوکراین را بررسی نماییم.

جهت اخذ مشاوره رایگان در باب چگونگی انجام فرایند اقامت از طریق کار در اوکراین می توانید با مشاورین موسسه حقوقی ملک پور مشاوره رایگان تلفنی داشته باشید، همپچنین از خدمات موسسه حقوقی ملک پور در کشور اوکراین  جهت مشاوره کامل در  این  باب می توانید همراهی و همیاری بگیرید.

کار در یک شرکت اوکراینی پیشینه­ای مطمئن برای تبعه­ی خارجی می­سازد تا موفق به دریافت اقامت موقت در اوکراین شود. مجوز اقامت امکان سکونت در خاک اوکراین را فراهم می­کند و ورودهای مکرر و روند ساده شده­ی عبور از مرز را در طول مدت اعتبار مجوز کار اولیه تضمین می­کند. افزون بر این اعضای خانواده­ی تبعه­ی خارجی نیز می­توانند مجوز اقامت موقت دریافت کنند.

مجوز کار با اعتبار یک ساله باتوجه به شرایط قرارداد استخدام مربوطه و برای سمتی ویژه در فقط یک شرکت صادر می­شود.

فسخ قرارداد استخدام منجر به فسخ مجوز کار می­شود. هربار تبعه­ی خارجی محل کار خود را در اوکراین تغییر می­دهد یک مجوز کار جدید باید دریافت کند.

روش­های استخدام در یک شرکت اوکراینی:

  1. استخدام براساس یک پیشنهاد کاری و قرارداد اشتغال

درخواست مجوز کار توسط شرکت اوکراینی که قصد دارد یک تبعه­ی خارجی را استخدام کند تکمیل می­شود. کارفرما باید ثابت کند که باتوجه به مهارت­ها و تجربه­ی تبعه­ی خارجی هیچ شهروند اوکراینی برای اشغال سمت مورد نظر وجود ندارد. قرارداد استخدام باید به­عنوان بخشی از روند درخواست مجوز کار امضا شود.

 

  1. ثبت شرکت توسط تبعه­ی خارجی به­عنوان سهامدار اصلی

درواقع ثبت یک شرکت در اوکراین منجر به دریافت مجوز کار یا اقامت نمی­شود، ولی تبعه­ی خارجی به­عنوان سهامدار اصلی این امتیاز را دارد که مدیریت شرکت را برعهده بگیرد یا به صورت یکی از کارمندان بخش مدیریت مشغول به کار شود.

باتوجه به این امتیاز، مجوز کار توسط مرکز اشتغال دولت (the State Employment Center) صادر می­شود.

  1. اشتغال در شرکت وابسته یا دفتر نمایندگی

دفتر نمایندگی یا شرکت وابسته­ی اوکراینی که توسط شرکت­ها یا دولت­های خارجی اداره می­شود عموماً از همان امتیازهای قانونی اشخاص حقوقی بدون مشارکت خارجی برخوردار است. چنین شرکتی با محدودیت­های اندک که ذیحق منافع ملی تلقی می­شود ممکن است قراردادهایی را امضا کند، تعهدات حقوقی را برعهده بگیرد، دارایی­هایی را به دست آورد و همچنین نیروی کار خارجی را در خاک اوکراین بکار گیرد.

درخواست مجوز کار توسط کمیسیون ویژه اجرایی در مرکز اشتغال محلی بررسی می­شود. این کمیسیون شامل نمایندگان وزارت امور داخلی، اطلاعات دولت، نیروهای کنترل مرزی، مسئولین اجرایی مالیات کشور است. تصمیم صدور مجوز کار معمولاً در مدت سی روز پس از تاریخ ثبت اسناد اعلام می­شود.

 

روند گام به گام دریافت مجوز اقامت از طریق اشتغال:

مرحله۱: درخواست کار، ۱-۷ روز

مرحله۲: مجوز کار، ۱۰-۱۴ روز

مرحله۳: درخواست ویزا ۲۳-۳۰ روز

مرحله۴: مجوز اقامت ۵-۱۵ روز

مرحله۵: ثبت، ۱۰ روز

پس از صدور مجوز کار، متقاضی باید در کنسولگری اوکراینی در خارج از خاک این کشور درخواست ویزا بدهد. یک ویزای تک ورودی (ویزای نوع D) براساس مجوز کار صادر می­شود. یک  ویزا به تنهایی این اجازه را فراهم نمی­کند که متقاضی در این کشور ساکن شود و فقط امکان ورود به کشور و درخواست برای مجوز اقامت وجود دارد.

معمولاً جهت درخواست مدارک زیر لازم می­شود:

گذرنامه، چند عکس، فرم درخواست، بیمه­ی سلامت، نسخه­ی محضری و رسمی مجوز کار

برای تمدید مجوز کار متقاضی می­تواند از سه ماه پیش از تاریخ انقضا اقدام کند ولی نباید دیرتر از یک ماه پیش از روز انقضا شود.

اگر مجوز کار به درستی و قانوناً صادر شود به عنوان پیش­زمینه به متقاضی کمک می­کند که بتواند مجوز اقامت موقت خود را دریافت نماید.

مراحل دریافت مجوز کار در اوکراین برای خارجی­ها

چنانچه مطلع هستید تمام خارجی­ها جهت کار قانونی در اوکراین باید دارای یک مجوز کار خارجی باشند. در گذشته تمام کاری که شخص باید انجام می­داد تکمیل کردن مدارک لازم و به مدت ۳ ماه صبورانه منتظر ماندن بود. ولی اخیراً هیئت وزرا قطعنامه­ی شماره­ی ۳۲۲ را تصویب کرد که قطعاً در میان جوامع کسب و کار خارجی جنجال­برانگیز خواهد شد.

در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۰۹، هیئت وزرای اوکراین قطعنامه­ی شماره­ی ۳۲۲ را در مورد «تصویب روش صدور، تمدید و ابطال مجوزهای کاری برای اتباع خارجی و افراد بی­تابعیت» تصویب کرد (پس از قطعنامه)، و در ۱۴ مه ۲۰۰۹ اجرا شد. این قطعنامه­ی جدید موضوعات تازه­ای را مطرح کرده است که ارزش بیان کردن را دارد، زیرا قطعاً در میان جوامع کسب و کار خارجی موجب جنجال خواهد شد.

  1. مذاکره

اکنون این قطعنامه مراحل وقت­گیر و خسته کننده­ی مجوز کار را برای دسته­ی کاملاً جدیدی از خارجی­ها طولانی­تر می­کند، بخصوص برای آن دسته از خارجی­هایی که به­عنوان نمایندگان شرکت­های بزرگ داخلی یا افرادی که بدون حضور تجاری در اوکراین مطابق موافقتنامه عمومی سازمان تجارت جهانی در تجارت خدمات با اوکراین خدمات ارائه می­دهند، وارد اوکراین می­شوند.

سابقاً مجوزهای کار خارجی فقط برای خارجی­هایی که توسط اشخاص حقوقی اوکراینی استخدام می­شوند یا خارجی­هایی که برای انجام میزان مشخصی از خدمات تحت قراردادی بین یک شخص اوکراینی و یک شخص غیراوکراینی وارد این کشور می­شوند، لازم بود.

به­علاوه در صورت وجود یک قرارداد بین­المللی ممکن است کارفرمایان اوکراینی بتوانند برای خارجی­ها مجوز کار دریافت کنند اگر:

  • هیچ شهروند اوکراینی واجدشرایطی برای اشغال کار مورد نظر وجود نداشته باشد.
  • دلایل قابل اثباتی برای ضرورت استخدام یک خارجی وجود داشته باشد.

بنابراین اشخاص حقوقی اوکراینی مستلزم هستند که پیش از درخواست مجوز کار برای یک خارجی ابتدا به دنبال اوکراینی­های واجد شرایط در بازار کار اوکراین کاملاً جست­وجو کنند.

به­طور کلی چنین جست­وجویی باید از طریق گزارش ماهانه پست­های بلاتصدی یک شرکت برای مرکز اشتغال محلی انجام شود. یک شرکت عملاً باید ۱ یا ۲ ماه پیش از درخواست مجوز کار برای یک خارجی، وجود پست بلاتصدی را به مرکز اشتغال گزارش دهد.

  1. صدور مجوز کار خارجی

مجوز کار توسط مرکز اشتغال دولت در منطقه­ی کارفرما و براساس مدارک ذکرشده صادر می­شود.  مراکز اشتغال محلی کمیته­ی ویژه­ای برای بررسی درخواست­های مجوز کار و صدور یا رد کردن مجوزهای کار تشکیل می­دهد (کمیته مجوز کار).

کمیته مجوز کار معمولاً دو بار در هر ماه جلسه می­گذارد و متشکل از نمایندگان وزارت امور داخلی، سرویس امنیتی اوکراین، سرویس مرزی کشور و اداره­ی مالیات است.

باید توجه شود که اعضای کمیته مجوز کار مستقیماً در قانون قبلی دخالت نداشتند. این یعنی دولت اوکراین می­کوشد فعالیت­های این مقامات را هماهنگ کرده و روش­های مهاجرت خارجی را جامع­تر و سخت­تر نماید.

هرچند در گذشته مقامات ذکرشده به­طور جداگانه فعالیت داشتند، اکنون به­نظر می­رسد که برای بررسی وضعیت مهاجرت خارجی­ها به اوکراین هماهنگ با یکدیگر کار می­کنند. به­عنوان مثال مرکز اشتغال و اداره­ی مالیات در حال حاضر قادر خواهند بود با یکدیگر در ارتباط باشند تا تائید کنند که آیا دارندگان مجوز کار به درستی تحت عنوان اتباع مالیاتی ثبت­نام می­شوند، اظهارنامه مالیات بردرآمد شخصی درستی را ثبت می­کنند و مالیات­ و سهام اجتماعی آن­ها به موقع توسط کارفرماهایشان پرداخت می­شود.

این نظام هماهنگی بی­سابقه مدت­ها است که در بیشتر کشورهای متمدن از جمله ایالات متحده اجرا شده است.

به­علاوه اکنون صدور مجوز کار توسط مرکز اشتغال نوع ویزایی را که دارنده­ی مجوز کار باید درخواست بدهد مشخص می­کند. درگذشته مرکز اشتغال و بخش­های کنسولی اوکراین در خارج از کشور در این رابطه با هم هماهنگ نبودند و خارجی می­توانستند پس از صدور مجوز کار برای ویزاهای کاری چند ورودی (multiple entry business visas) درخواست بدهند.

طبق قوانین جدید اکنون مرکز اشتغال به منظور اجرای ویزاهای IM-1 برای متقاضیان، کپی­های تمام مجوزهای کاری صادر شده را به کنسولگری اوکراین در محل اقامت دائم آن­ها ارسال می­کند.

بنابراین یک خارجی پس از دریافت مجوز کار ممکن است فقط برای ویزاهای IM-1 درخواست بدهد، با در دست داشتن این ویزاهای تک ورودی لازم است که متقاضی در اداره­ی مهاجرت محلی یا OVIR (گواهی­های اقامت موقت) درخواست بدهد. از این گذشته به نظر می­رسد خارجی­هایی که قصد دارند به کمک مجوز کار در اوکراین مشغول به کار شوند فقط می­توانند در کشور خود درخواست ویزا بدهند. سپس مقامات کنسولگری وضعیت متقاضی را بررسی خواهند کرد.

  1. گواهی اقامت موقت

بنابراین با در دست داشتن یک ویزای IM-1 و مجوز کار، کارمندان خارجی شرکت­های اوکراینی می­توانند در طول ۹۰ روز پس از ورود خود در OVIR درخواست بدهند تا موفق به دریافت گواهی اقامت موقت شوند.

گواهی اقامت موقت به اتباع خارجی اجازه می­دهد در طول مدت مجوز کار خود بدون داشتن یک ویزای چند ورودی در کشور اوکراین ورود و خروج کنند.

ازاین­گذشته اکنون به نظر می­رسد شرکت­هایی که کارمندان خارجی را استخدام می­کنند دیگر قادر نخواهند بود از ثبت­نام OVIR سرپیچی کنند. قبلاً چنین ضرورتی وجود نداشت.

مانند سایر قطعنامه­های اوکراینی، این قطعنامه موجب مطرح شدن چند پرسش می­گردد: به عنوان مثال آیا ممکن است OVIR از ثبت­نام خارجی­هایی خودداری کند که هیچ یک از ویزاهای IM-1 را دارا نیستند و قصد دارند ۹۰ روز در اوکراین اقامت گزینند؟ آیا مقامات کنترل مرزی آموزش­های داخلی درستی دیده­اند تا بر دارندگان مجوز کار بدون ویزای IM-1 نظارت کنند؟

قطعنامه همچنین شامل فهرست طولانی شگفت­آور اسنادی است که جهت دریافت مجوز کار خارجی باید در مرکز اشتغال ثبت شوند (لطفاً به ضمیمه­ی A) رجوع کنید. تازگی خیره­کننده­ی این فهرست لزوم ارائه­ی گواهی عدم سوء پیشینه از اوکراین یا آخرین محل زندگی شخص است.

تهیه­ی سوء پیشینه برای فرد خارجی در اوکراین چندان مشکل نیست ولی اگر فرد در کشوری خارج از محل اقامت خود است، مراحل دریافت این گواهی طولانی و گران تمام خواهد شد. به­علاوه درک کردن این موضوع بسیار مشکل است که چگونه مقامات اوکراینی قصد دارند صحت گواهی­های صادر شده در خارج از کشور را تائید کنند.

آشکار است که این شرط به روشن­سازی و ارزیابی بیشتر قانون­گذاران اوکراینی نیاز دارد.

  1. اشخاص و نمایندگان داخلی بدون حضور یک شرکت بزرگ

وقتی یک نماینده­ی خارجی به اوکراین فرستاده می­شود تا مأموریت یا خدماتی خاص را تحت قراردادی میان یک شخص اوکراینی و یک غیراوکراینی انجام دهد، کارفرما مستلزم است که یک کپی از قرارداد مربوطه و درخواست مجوز کار را ارائه دهد. در این مورد لازم نیست که کارفرما قرارداد کاری پیش­نویس یا یک گواهی عدم سوء پیشینه­ی اوکراینی ارسال کند.

همچنین برای نمایندگان شرکت­های داخلی و اشخاصی که بدون حضور تجاری در اوکراین خدمات ارائه می­دهند لازم نیست قرارداد کاری و گواهی عدم سوء پیشینه اوکراینی خود را همراه با درخواست مجوز کار ارسال کنند. ولی ارائه­ی اسناد زیر در چنین مواردی لازم است:

  • تصمیم شرکت خارجی برای انتقال کارمند خارجی جهت کار در اوکراین
  • یک کپی از قرارداد کارمند خارجی با شرکت خارجی در ارتباط با انتقال کاری به اوکراین همراه با اشاره به شرایط کار در اوکراین
  • یک کپی از قرارداد ارائه مستقیم خدمات در اوکراین (برای شخص خارجی که به آن دسته افرادی تعلق دارد که بدون حضور تجاری در اوکراین خدمات ارائه می­دهند.).
  1. تهیه­ اسناد

تمام اسناد صادر شده در یک کشور خارجی باید رسماً به زبان اوکراینی ترجمه شده و توسط دفتر اسناد رسمی، کنوانسیون یا کنسولگری اوکراین در کشور مبدأ تائید گردد. ازآنجاکه اوکراین یکی از اعضای امضاکننده­ی کنوانسیون لاهه ۱۹۶۱ لغو نیاز به قانونگذاری برای اسناد دولتی خارجی است، تمبرهای کنوانسیون از بیشتر کشورها به استثنای آلمان پذیرفته می­شود و در این مورد انجام مراحل در کنسولگری اوکراین زحمت بیشتری را می­طلبد.

بر این اساس چنانچه کشور صادر کننده یکی از اعضای کنوانسیون لاهه ۱۹۶۱ نباشد، قانون قابل اجرا می­شود مگراینکه توسط پیمان بین­المللی دیگری ارائه شود.

در گذشته ترجمه­ی تائید شده­ی مدارک بالا برای درخواست مجوز کار پذیرفته می­شد. ولی با شرط جدید ترجمه­ی رسمی محضری شده و تائید شده توسط کنوانسیون، روند جمع­آوری اسناد برای متقاضی در خارج از کشور طولانی­تر و پرهزینه­تر خواهد شد.

کمیته مجوز کار در مدت سی روز تقویمی درخواست مجوز کار یا درخواست تمدید را بررسی می­کند و به محض دریافت کل مدارک به طور مرتب و منظم، تصمیم خود را در نامه­ای به کارفرما اعلام می­کند.

مجوزهای کاری با اعتبار حداکثر یک سال صادر می­شوند و باید دست­کم یک ماه پیش از تاریخ انقضا تمدید شوند. ولی در مورد نمایندگان شرکت­های داخلی و اشخاصی که بدون حضور تجاری خدمات ارائه می­دهند، مجوزهای کاری با اعتبار حداکثر ۳ ساله با احتمال تمدید به مدت دو سال دیگر صادر می­شوند. درخواست تمدید دست کم یک ماه پیش از انقضا باید انجام شود.

  1. عدم صدور مجوز کار خارجی

صرف نظر از شرایط بازار کار و گرایش­های توسعه­ی آن در موارد خاصی مجوز کار صادر یا تمدید نخواهد شد (لطفاً رجوع شود به ضمیمه­ی B).

درحالی که برخی از این دلایل کاملاً متعارف به نظر می­رسند، چند نکته را می­توان لازم به ذکر دانست.

ابتدا مسئله­ی شرایط دستمزد خارجی­ها  مطرح می­شود. مطالعه­ی دقیق قطعنامه منجر می­شود که شخص باور کند که دستمزد یک خارجی باید با دستمزد یک همکار اوکراینی در همان سطح قابل مقایسه باشد. بنابراین یک خارجی در اوکراین ممکن است با دستمزد بسیار ناچیزی در مقایسه با دستمزدهای همان سمت در سایر کشورها بخصوص در اتحادیه اروپا و ایالات متحده استخدام شود.

در پرتو این حقیقت، با استناد به استاندارد بالای زندگی در سایر کشورها درگذشته مقامات مالیات اوکراینی اغلب (به اشتباه و نابه­جا) از پذیرش دستمزد یک خارجی که در سطح برابری با همکاران اوکراینی خود است خودداری می­کرد. به نظر می­رسد که این مسئله توسط قطعنامه حل شد و مقامات مالیات دیگر هیچ دلیلی برای پرس­وجو در مورد زندگی کردن یک خارجی با حقوق کم نخواهند داشت. آیا این مورد عملی خواهد بود؟

دوم اینکه مرکز اشتغال اکنون از ردی­های درخواست ویزا توسط کنسولگری اوکراین در خارج از کشور و بخصوص رد کردن صدور ویزا IM-1 آگاه خواهد شد. بنابراین به­منظور جلوگیری از رد شدن، تمام درخواست­های مجوز کار و ویزا باید با دقت بسیار آماده شده و در موعد مقرر ارسال گردد.

متناوباً یک خارجی مستلزم است که تا یک سال پس از تاریخ رد شدن ویزا یا مجوز کار منتظر بماند و دوباره درخواست بدهد.

متأسفانه تجربه­ی ما در دریافت مجوز کار نشان می­دهد که گاهی درخواست­های ویزا به دلایلی کم اهمیت و شخصی رد می­شوند.

خوشبختانه به کمک چنین مقررات سخت­گیرانه­ای، مقامات اوکراینی هنگام رد کردن یا صدور ویزاها و یا مجوزهای کاری معقول و منصفانه عمل خواهند کرد و روش­های ساده­تری را برای ارسال مدارک افزوده و اطلاعات ذکر نشده در درخواست مجوز کار اولیه پیشنهاد می­دهند.

علاوه بر هزینه­های افزوده­ی تهیه­ی مدارک برای درخواست مجوز کار، هزینه­ی دولت برای رسیدگی به درخواست­های مجوز کار یا درخواست­های به تأخیر افتاده نیز از ۱۷۰ گریونا اوکراین (UAH) به ۲۵۰۰ UAH افزایش یافته است و افزایش­های جزئی بیشتری در طول سال تا ۲۵۲۰ UAH(1 جولای ۲۰۰۹)، تا ۲۶۰۰ UAH (1 اکتبر ۲۰۰۹)، تا ۲۶۷۶ UAH (از ۱ دسامبر ۲۰۰۹) انتظار می­رود. جهت مقایسه می­توان ذکر کرد که در ۱۴ مه ۲۰۰۹ هزینه­های دولت از ۲۲ USD به ۳۲۵ USDافزایش یافت.

  1. ابطال

در موارد زیر ممکن است مجوز کار توسط مرکز اشتغال باطل شود:

  • فسخ قرارداد کاری شخص خارجی با کارفرما
  • کشف جعل اسناد یا ارائه­ی اطلاعات نادرست در مدارک درخواست مجوز کار (درخواست­های تمدید)
  • فسخ اقامت موقت شخص خارجی در اوکراین به دلیل قانونی یا به دلیل اخراج شخص از اوکراین
  • دریافتن این موضوع که شرایط کاری شخص خارجی مخالف با آنچه در مجوز کار نشان داده شده است یا اینکه شخص خارجی توسط کارفرمای دیگری استخدام شده باشد.
  1. تعهدات کارفرما

وقتی یک خارجی با مجوز کار در اوکراین شروع به کار می­کند، کارفرما مستلزم است که در مدت سه روز کاری مرکز اشتغال را از این موضوع مطلع کند و شخص خارجی را در OVIR ثبت نماید.

همچنین کارفرما باید مرکز اشتغال را از ثبت OVIR شخص خارجی در مدت ۵ روز کاری آگاه سازد.

بار دیگر قابل ذکر است که این شرط جدید در مورد آگاه­سازی مرکز اشتغال از ثبت موفق OVIR شخص خارجی در گذشته وجود نداشت و نشان دهنده­ی تلاش­های دولت جهت هماهنگ کردن تمام مقامات مرتبط با مهاجرت در یک مجموعه است.

به­علاوه توان مضافی به مرکز اشتغال اعطا می­کند تا بر حضور شخص خارجی در اوکراین در طول اعتبار مجوز کار او نظارت کند.

کارفرما همچنین مسئول است که مرکز اشتغال را از فسخ قرارداد استخدام شخص خارجی در طول سه روز کاری پس از تاریخ فسخ مطلع سازد.

به این ترتیب اگر مجوز کار صادر شود و شخص خارجی به دلایلی نتواند در مدت اعتبار مجوز کار خود طبق قرارداد استخدام کار کند، کارفرما مستلزم است که OVIR، سرویس مرزی دولت و مرکز اشتغال را در مدت سه روز کاری مطلع کند. در چنین موردی ممکن است شخص خارجی از اوکراین اخراج شود و کارفرما در قبال دولت مسئول جبران هزینه­های اخراج خواهد بود.

سرانجام قطعنامه این توانایی را به مرکز اشتغال می­دهد که عملکرد کارفرمایان اوکراینی را که نیروهای خارجی را با استفاده از مجوز به کار می­گیرند رسیدگی کند. از لحاظ نظری انتظار می­رود که این ارزیابی­ها اطمینان بدهند که کارفرما شرایط کاری و اقامتی لازم را برای خارجی­ها فراهم می­کند و کارفرما در طول اعتبار مجوز کار خارجی­ها به طور مؤثر و مفیدی آن­ها را به کار می­گیرد. گرچه روش و الزامات اجرای چنین ارزیابی­هایی هنوز روشن نیست، واضح است که مرکز اشتغال هنوز ابزار دیگری برای نظارت بر خارجی­ها و کارفرماهایشان در اختیار دارد.

در نتیجه  از لحاظ قانونی، قطعنامه­ی شماره­ی ۳۲۲ فرآیند مهاجرت خارجی­ها استخدام شده جهت کار در نهادهای حقوقی اوکراین را روشن و یکپارچه می­کند. قطعنامه بسیاری از راه­های گریز شرکت­ها را جهت خودداری از ثبت OVIR، ویزای IM-1 و سایر روندهای سختگیرانه مرتبط با مهاجرت بسته است.

همچنین مقامات بسیاری را قادر ساخته است تا تلاش­های خود را جهت نظارت بر استخدام و اقامت قانونی خارجی­ها در اوکراین با یکدیگر هماهنگ کنند.ولی مرکز اشتغال با قدرت وسیعی در رد کردن مجوزهای کاری به دلیل ابهام شدید آن­ها صاحب اختیار و قدرت بیشتری شده است.

به دلیل تغییرات ایجاد شده در بازار کار کشور چه اطلاعات یا اسناد و مدارکی برای توجیه کردن عدم نیاز به نیروی کار خارجی لازم است؟ و چه کسی این اختیار را خواهد داشت که تعیین کند چنین تغییراتی ورود نیروی خارجی را رد می­کند؟ نتیجه تا حد زیادی به تعدادی از قوانین و دستورات داخلی که موجب اجرای چنین روش­های سختی می­شوند بستگی خواهد داشت.

خوشبختانه این قوانین امکان اشتغال و زندگی متخصصین و تجار خارجی در اوکراین را سلب نخواهد کرد.

فهرست مدارک لازم برای درخواست مجوز کار یک خارجی

  • درخواست در قالب یا فرم استاندارد
  • دو عکس رنگی ۳ در ۴
  • اثبات ضرورت استخدام یک خارجی و امکان فراهم کردن شرایط کاری و اقامتی مناسب برای آن شخص
  • مدارک به موقع تهیه شود تا شخص حق ثبت درخواست مجوز کار را داشته باشد.
  • یگ گواهی از اداره مالیات کشور مبنی براینکه کافرما مالیات­های خود را پرداخت کرده است
  • یک گواهی از مرکز اشتغال دال بر نداشتن بدهی به صندوق بیکاری
  • رسیدی دال بر پرداخت هزینه­های رسیدگی به درخواست
  • یک کپی از پیش­نویس قرارداد استخدام تائید شده توسط کارفرما
  • اظهارنامه­ای که در آن تائید شود سمت شغلی که مجوز کار برای آن صادر می­شود مستلزم اسخدام یک شهروند اوکراینی نیست و امکان دسترسی به اسرار دولتی را فراهم نمی­کند. امضا و مهر رسمی کارفرما در این اظهارنامه باید دیده شود.
  • یک گواهی از امور داخلی دال بر فقدان یا وجود اتهامات شخص خارجی که در طول اعتبار مجوز کار در خاک اوکراین حاضر می­شود (گواهی عدم سوء پیشینه­ی اوکراینی).
  • یک گواهی از مقامات کشور مبدأ دال بر اینکه شخص خارجی که در خارج از اوکراین حضور دارد جرمی مرتکب نشده و تحت تعقیب نیست.
  • یک کپی از پروانه کسب و گواهی ثبت کارفرما، گواهی به موجب روش تأسیس
  • یک کپی از مدارک تحصیلی و مهارت­های متقاضی
  • یک کپی از برگه­ی شناسایی گذرنامه­ی شخص متقاضی

دلایل عدم صدور مجوز کار برای یک خارجی

  • مدارک ارائه شده در درخواست مجوز کار حاوی اطلاعاتی است که مخالف با الزامات و قوانین و توافق­های بین­المللی اوکراین باشد
  • شرایط کاری شخص خارجی در قرارداد کاری: شرایط کاری فراهم شده برای شخص خارجی بدتر از شهروندان اوکراینی باشد که در همان کار مشابه مشغول هستند مثلاً شرایط و میزان دستمزد.
  • کارفرما قصد دارد شخصی را استخدام کند که به تابعیت اوکراینی نیاز دارد یا قصد دارد به اسرار دولتی دسترسی یابد.
  • اطلاعات بین­المللی غلط یا مدارک به اشتباه ارائه شده باشند.
  • شخص خارجی در خطر اخراج از اوکراین است.
  • کمتر از یک سال از تاریخ رد شدن قبلی ویزای IM-1 برای خارجی یا ابطال مجوز قبلی سپری شده باشد.
  • کارفرما به صندوق بیکاری بدهکار باشد.
  • شخص خارجی در مدت اعتبار مجوز کار محکوم به زندان باشد.
  • کارفرما در ثبت مدارک برای تمدید اعتبار مجوز کار تخطی کرده باشد.
  • به دلیل تغییرات ایجاد شده در بازار کار این کشور (منطقه) نیاز به استخدام کارمند خارجی متوقف شود.

متقاضیان اقامت از طریق کار در اوکراین می توانند جهت اخذ مشاوره رایگان با مشاورین متخصص در این امر که شامل گروه  وکلای حقوق بین الملل و مشاورین حقوق بین الملل موسسه حقوقی ملک پور می باشند تماس داشته و مشاوره رایگان اخذ نمایند.

 

نگارنده: نفیسه هاشمی

2 پاسخ
  1. mie editor2 گفته:

    با سلام و سپاس از الطاف شما. برای اخذ ویزای کار اوکراین به پیشنهاد شغلی از این کشور نیاز است و باید در این کشور حضور داشته باشید. برای اطلاع از راه های ورود به کشور اوکراین با دفاتر ما تماس بگیرید.

    پاسخ
  2. mie editor2 گفته:

    باسلام ممنون از وقتی که در اختیار ما میذارید و پاسخگوی سوالات ما هستین. من فوق دیپلم برق هستم و خانمم فوق لیسانس تربیت بدنی و مدرک بین المللی طراحی دکوراسیون داخلی دارن. ما برای اقامت اوکراین از طریق کار میخوایم بریم ایا امکانش هست بدونیم چجوری اقدام کنیم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.